Tănase XXV
Înființat în 1970 și organizat bienal, Festivalul Internațional al Umorului „Constantin Tănase” a ajuns în 2018 la ediția a XXV-a, desfășurată în perioada 30 septembrie – 7 octombrie. Și de această dată, organizatorii celor trei secțiuni ale festivalului au fost: Consiliul Județean Vaslui, prin instituțiile subordonate, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale, Biblioteca Județeană „Nicolae Milescu Spătarul”, Muzeul Județean „Ștefan cel Mare” și Teatrul „Victor Ion Popa”, împreună cu Primăria Municipiului Vaslui.
În cadrul Galei teatrelor de comedie, desfășurată în Centrul Civic și pe scena Casei de Cultură „C. Tănase”, s-au jucat 21 de spectacole, cu 41 de actori. Deschiderea festivalului, în Centrul Civic, pe 30 septembrie, la orele 13, a aparținut Teatrul “Masca” cu un spectacol de mișcare, NOI, dedicat Centenarului Marii Uniri, în care un grup de 11 țărani, treziți dintr-un somn de 100 de ani se întorc la Alba-Iulia. În același loc, după amiază, la orele 17, a avut loc parada costumelor de teatru realizată de trupa Funny Art din Iași și grupul de voluntari, urmată, la ora 18, de cel de-al doilea spectacol al Teatrului Masca, de statui vivante, “Strigătele Parisului”, care a redat atmosfera secolului al XIX-lea
În sala mare a Casei de Cultură „Constantin Tănase”, în fiecare dintre cele opt zile, publicul s-a putut bucura de 10 reprezentații teatrale susținute de: Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” (Tănasă... la el acasă), Teatrul Național „Mihai Eminescu” – Chișinău (Steaua fără nume), Teatrul „Radu Stanca” – Sibiu (Iubire cu năbădăi), Teatrul Odeon (Gaițele), Teatrul de Comedie (Breaking News), Teatrul „Mihai Eminescu” – Botoșani (Bocitoarele vesele), Teatrul Național Târgu Mureș, Compania Liviu Rebreanu (Dinte pentru dinte), două spectacole independente (Acum ori niciodată și All Inclusive) și un recital susținut de Ada Milea și Bobo Burlăcianu. Un alt spectacol, susținut în Piața Independenței, a fost cel al trupei Fără Zahăr.
Orice festival lasă în urma sa impresii diverse, gusturile publicului reflectând mediul cultural-artistic al unei urbe. La Vaslui, unde nu există teatru și stagiune, participarea tuturor teatrelor din țară în decursul unei aproape jumătăți de veac, chiar dacă odată la doi ani, a reprezentat o șansă uriașă de îmbogățire culturală. Am avut prilejul, la această ediție, să vedem piese clasice, în interpretări și adaptări noi. Avem în vedere Gaițele lui Alexandru Kirițescu, în regia lui Alexandru Dabija, cu Dorina Lazăr în rolul Anetei Duduleanu, cu Pavel Bartoș ca Ianache Duduleanu, și cu doi actori, Ionel Mihăilescu și Constantin Cojocaru, ca travestiuri în rolurile personajelor Lena și Zoia. În Steaua fără nume, de Mihail Sebastian, în regia lui Alexandru Cozub, o piesă care nu se remarcă neapărat prin umor, Petru Oistric a reușit un memorabil joc actoricesc în registru comic, în rolul șefului gării. O altă piesă a lui Mihail Sebastian, Ultima oră, cu un subiect actual zilelor noastre, trusturile media, a fost adaptată de Mircea Cornișteanu, jucată ca Breaking News, cu George Mihăiță în rolul lui George Bucșan. De asemenea, a fost jucată o adaptare a lui Cristian Juncu, Dinte pentru dinte, după Yasmina Reza, autoare cunoscută publicului vasluian printr-o reprezentație din edițiile trecute. În aceeași ordine de idei, a putut fi revăzută, în interpretarea actorilor teatrului din Botoșani, o adaptare a lui Alexandru Vasilache după Shakespeare, Bocitoarele vesele, piesă jucată, la edițiile trecute, și de actorii Teatrului „Mihai Eminescu” din Chișinău.
Spectacolele de teatru s-au înscris registrului comic al festivalului. Anul acesta a fost prezent și teatrul din Sibiu, Iubire cu năbădăi, în regia lui Șerban Puiu, alături de spectacole independente, din ce în ce mai prezente la festival, precum Acum ori niciodată, în regia lui Mihai Constantin, cu Șerban Pavlu, Mirela Oprișor sau Gheorghe Ifrim, și All Inclusive, în regia lui Vlad Zamfirescu, cu Medeea Marinescu și Marius Manole.
Festivalul s-a adresat și copiilor, organizatorii venind în întâmpinarea acestora cu două spectacole: Păcală (Teatrul Țăndărică) și Rossini și povestea lui Willhelm Tell (Teatrul Odeon și Asociația Clasic e fantastic).
În sala studio „Valentin Silvestru”, începând cu orele 17.30, timp de șase zile s-au jucat cinci spectacole, începând cu cel regizat de Sorin Poamă, O lume nouă, realizat de Școala de scriere dramatică „Scrie despre tine” cu implicarea liceenilor vasluieni, cu două reprezentații, și continuând cu recitalul de poezie al actorului Constantin Chiriac (Domnule și frate Eminescu), Lettice și Leușteanul (Teatrul Arte dell’Anima) și două spectacole independente: Te iubesc dar nu pe tine și Micul prinț.
O nouă propunere a festivalului pentru acestă ediție, adresată publicului vasluian, a reprezentat-o Carvana TIFF, pentru promovarea filmului romnânesc. În fiecare seară, vreme de șase zile (1-6 octombrie), la Teatrul de Vară au rulat șase filme: Foxtrot, Charleston, Ghinionistul, Breaking News, Povestea iubirii și Hawaii.
Un grup de 140 de voluntari, elevi din liceele vasluiene, a întreținut atmosfera necesară unui festival de teatru. Participarea publicului a fost numeroasă, potrivit abonamentelor și biletelor puse în vânzare, toate epuizate, fiind în jur de 3000 de spectatori în sălile de spectacole, la care se adaugă cei de la reprezentațiile în aer liber, adică aproximativ 6000 de spectatori în cele opt zile de festival.
*
Publicul bârlădean s-a bucurat de patru reprezentații în cadrul festivalului, jucate pe scena Teatrului „Victor Ion Popa”: 29 septembrie, Tănasă... la el acasă (Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”), 4 octombrie, Vechornytsi/Șezătoare (Teatrul Academic „Koleso/Roata” din Kiev, Ucraina), 5 octombrie, Și râsul ne unește (Grupul Vouă) și 6 octombrie, Plicul (Teatrul „Victor Ion Popa”).
Tot la Bârlad, în ziua de 5 octombrie s-a desfășurat concursul de interpretare satirică pentru amatori, fiind înscrise 13 numere. Trofeul festivalului a fost câștigat de Constantin Tiron din Câmpulung Moldovenesc, iar premiul I de grupul “Experiment 77” din Făgăraș. Au mai fost acordate: două premii II, două premii III, trei mențiuni, precum și cinci premii speciale. În ultima zi a festivalului, în seara de gală, pe scena Casei de Cultură au evoluat Constantin Tiron (Coupé Tănase), câștigătorul trofeului și Maria Iosep (Ursul păcălit de vulpe), câștigătoarea premiului de Juventute.
*
În cadrul Salonului internațional de caricatură, organizat de Muzeul Județean „Ștefan cel Mare”, a avut loc, duminică, 30 septembrie, vernisajul expoziției-concurs „România 100”, în sala „Arta”, Marele Premiu fiindu-i acordat lui Cristian Vecerdea, pentru lucrarea dedicată regelui Ferdinand Întregitorul, precum și expozițiile lui Marian Avramescu („Oamenii Centenarului”) și Costel Pătrășcan. Expoziții de grup și personale au fost organizate în foaierul Casei de Cultură, Pavel Botezatu fiind laureatul Premiului de Onoare pentru întreaga activitate, precum și în foaierul Primăriei Municipiului Vaslui, pentru Victor Eugen Mihai – VEM 50.
Pe toate perioada desfășurării festivalului, potrete șarjă au fost realizate de patru caricaturiști consacrați (Cristian Vecredea - CRIV, Leonte Năstase, Ovidiu Ambrosie Bortă - BOA și Marian Avramescu), în foaierul și pe esplanada Casei de Cultură.
*
Salonul de literatură satirico-umoristică, organizat de Biblioteca Județeană „Nicolae Milescu Spătarul” Vaslui, s-a desfășurat pe două secțiuni, fiind acordate 10 premii la Manuscris și 14 premii la Carte. Și publicul din Huși și Bârlad s-a putut bucura de întâlnirea cu laureații salonului de literatură.
*
Amănunte și reacții din timpul festivalului au fost reflectate în media, mai ales de suplimentul umoristic al cotidianului „Vremea nouă”, „Tănase... ca la Tănase”, coordonat de scriitorul Cornel Udrea, apărut în zilele de 1, 2, 3, 4, 5 și 8 ale lunii octombrie, 2018.
Ediția jubiliară a Bienalei Umorului, a XXV-a, reprezintă dovada unui brand care așază temeinic Vasluiul pe harta culturală a României, pentru că, așa cum scrie coordonatorul suplimentului amintit, într-un editorial din 4 octombrie 2018: „... mai există și ALT VASLUI, cel cu vocație culturală, de teatru, cu scriitori și pictori, cu elevi premianți în competiții internaționale, cu țărani înstăriți intellectual, cu un asemenea Festival, viu, după 25 de ediții biennale, un festival vocațional întrunind inteligența zîmbitoare a unui popor”.
Ziua I
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProIda0b469d0df
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProId27ab707e05
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProIddc498d6680
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProIdec1d756ee0
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProIdc8cf6611dc
Ziua II
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProId71bf15ab0c
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProId2da16bd8dc
Ziua III
https://cjcpctvs.ro/index.php/valorificare/festivaluri/festivalul-umorului-constantin-tanase/145-tanase-xxv#sigProId7c5ef81e67